Головна Архів новин Виставки Фото Всесвітній день аудіовізуальної спадщини

Всесвітній день аудіовізуальної спадщини

До Всесвітнього дня аудіовізуальної спадщини пропонуємо добірку фотодокументів та аудіозаписів з фондів ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

На відзначення річниці ухвалених ще 1980 р. Рекомендацій щодо охорони й збереження рухомих зображень, підвищення рівня загальної поінформованості та необхідності негайного визнання важливості аудіовізуальних документів як невід’ємної складової національної ідентичності 2005 р. ЮНЕСКО проголосила 27 жовтня Всесвітнім днем аудіовізуальної спадщини.

То було визнання початку нової ери людської історії. Тяжіння до візуалізації стало визначальним атрибутом не тільки культури, а й людської природи загалом. Камера, мікрофони, екрани мало сказати супроводжують – вживаються у шкіру, нерви й мозок, із категорії розкошів та зручності переростають у речі життєвої необхідності. Офіційно визнано хворобами так чи інакше спричинені аудіовізуальними технологіями зсуви людської психіки, а наступним кроком цей статус змінюється на її особливості в межах норми.

Людина – водночас об’єкт і знаряддя еволюції – неминуче модифікується, долає обмеження власного біологічного образу, доповнюючи його цифровим вже й практично, за допомогою новітніх біотехнологій. Зважаючи на швидкість прогресу, футурологічна гіпотеза про формування транслюдини набуває ознак ймовірності. Тим-то увага до штучного закріплення неписемного образу, даного лиш в нематеріальному сприйнятті органами чуття, посилюється, а важливість його переростає суто історичну цінність свідчення. Подібно до того, як на зміну єдино демонстративній функції плівки прийшла багатофункціональність цифри: вона відкрита, неостаточна, рухлива. Ця гнучкість вкупі із сонмом факторів еволюційного характеру, завдяки яким зіперта на прийомах візуалізації друга сигнальна система стрімко стає домінантною у вищій нервовій діяльності людини, а відтак набуває формотворчих властивостей для щоденного життя загалом, посилює значимість чуттєвого сприйняття у полі свідомості. Відповідно збільшується попит на інформативну образність, відбувається модифікація способів мислення, спілкування, навчання. Тепер історію хочуть бачити і чути. Звісно, це народжує нові виклики і вимоги до всіх спеціалізованих і причетних. З огляду на більш ніж видимі перспективи, варто пильніше придивитися і прислухатися до сховищ аудіовізуального збіжжя.

Прогрес значно спростив доступ до технічних засобів візуалізації, і ролі режисера, актора, оператора й глядача живуть у тісному симбіозі під одним титром, аж до того, що перестали розрізнятися. Відповідно відбулося стирання меж в об’єкт-суб’єктних взаєминах, оскільки об’єктив вже не є прерогативою фахівця. Кожен із нас активно множить образи всесвітнього аудіовізуального архіву – потік називних «речень», які творять ланцюжок метонімій простору, історії, культури, з’єднує розведене у часі й семантично, надає йому зримості. Реальність дедалі більше потребує підтвердження (!) штучною сітківкою аж до того, що значною мірою і темпами віртуалізується. Поки що частково. Так само поки що зрідка, а все ж розмивається відчуття вже навіть не національної, а особистої ідентичності: а хто по той бік камери і хто кого взагалі знімає? І поки ми не визначилися, в чиїх вона руках, пам’ятайте, що ваша – не однобічний окуляр, і в той час, як ви зухвало берете на мушку, у вас, цілком можливо, вже поцілили. Про всяк скажіть тому, хто…там (світові?) – «ізюм»!

ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного в такому ракурсі має величезні перспективи «кар′єрного» зростання в ієрархії суспільних, наукових і навіть обивательських цінностей. Окрім надважливих завдань збереження, поширення й просвітництва, архів відкриває ще одну історію: історію подорожі об′єктива. Численні фото, аудіо, відео з наших фондів складають панораму життя у часопросторі, вихоплюючи далеке й близьке, підглядаючи за буденним і винятковим, вічним і минущим – усім тим, що засвідчує місце людини у світобудові, розмаїття проявів людського духу. Сьогодні ми пропонуємо враження, яких ви не зустрінете воднораз більш ніде. З вами говоритиме, на вас дивитиметься минуле в різному віці, покаже, як ви змінилися самі.

Дивіться, слухайте:

play_circle_filled
pause_circle_filled
од. обл. 13164, од. зб. Г-3853
volume_down
volume_up
volume_off

Романс Надіра з опери «Шукачі перлин» Ж. Бізе, виконує соліст Великого театру СРСР С. Лемешев у супроводі оркестру, 1938 р. ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

play_circle_filled
pause_circle_filled
од. обл. 13164, од. зб. Г-3853
volume_down
volume_up
volume_off

Романс Надіра з опери «Шукачі перлин» Ж. Бізе, виконує соліст Великого театру СРСР С. Лемешев у супроводі оркестру, 1938 р. ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Поділитися: