TsDKFFA logo

Центральний державний кінофотофоноархів України
імені Г. С. Пшеничного

 Головна  |  Про архів  |  Контакти |  Вакансії  |  Анонси | Мапа сайту 

Добірка фото- та фонодокументів «Камера, мотор – зйомка!» із фондів ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного до Всесвітнього дня аудіовізуальної спадщини


На відзначення річниці ухвалених ще 1980 р. Рекомендацій щодо охорони й збереження рухомих зображень, підвищення рівня загальної поінформованості та необхідності негайного визнання важливості аудіовізуальних документів як невід’ємної складової національної ідентичності 2005 р. ЮНЕСКО проголосила 27 жовтня Всесвітнім днем аудіовізуальної спадщини.

То було визнання початку нової ери людської історії. Тяжіння до візуалізації стало визначальним атрибутом не тільки культури, а й людської природи загалом. Камера, мікрофони, екрани мало сказати супроводжують – вживаються у шкіру, нерви й мозок, із категорії розкошів та зручності переростають у речі життєвої необхідності. Офіційно визнано хворобами так чи інакше спричинені аудіовізуальними технологіями зсуви людської психіки, а наступним кроком цей статус змінюється на її особливості в межах норми.

Людина – водночас об’єкт і знаряддя еволюції – неминуче модифікується, долає обмеження власного біологічного образу, доповнюючи його цифровим вже й практично, за допомогою новітніх біотехнологій. Зважаючи на швидкість прогресу, футурологічна гіпотеза про формування транслюдини набуває ознак ймовірності. Тим-то увага до штучного закріплення неписемного образу, даного лиш в нематеріальному сприйнятті органами чуття, посилюється, а важливість його переростає суто історичну цінність свідчення. Подібно до того, як на зміну єдино демонстративній функції плівки прийшла багатофункціональність цифри: вона відкрита, неостаточна, рухлива. Ця гнучкість вкупі із сонмом факторів еволюційного характеру, завдяки яким зіперта на прийомах візуалізації друга сигнальна система стрімко стає домінантною у вищій нервовій діяльності людини, а відтак набуває формотворчих властивостей для щоденного життя загалом, посилює значимість чуттєвого сприйняття у полі свідомості. Відповідно збільшується попит на інформативну образність, відбувається модифікація способів мислення, спілкування, навчання. Тепер історію хочуть бачити і чути. Звісно, це народжує нові виклики і вимоги до всіх спеціалізованих і причетних. З огляду на більш ніж видимі перспективи, варто пильніше придивитися і прислухатися до сховищ аудіовізуального збіжжя.

Прогрес значно спростив доступ до технічних засобів візуалізації, і ролі режисера, актора, оператора й глядача живуть у тісному симбіозі під одним титром, аж до того, що перестали розрізнятися. Відповідно відбулося стирання меж в об’єкт-суб’єктних взаєминах, оскільки об’єктив вже не є прерогативою фахівця. Кожен із нас активно множить образи всесвітнього аудіовізуального архіву – потік називних «речень», які творять ланцюжок метонімій простору, історії, культури, з’єднує розведене у часі й семантично, надає йому зримості. Реальність дедалі більше потребує підтвердження (!) штучною сітківкою аж до того, що значною мірою і темпами віртуалізується. Поки що частково. Так само поки що зрідка, а все ж розмивається відчуття вже навіть не національної, а особистої ідентичності: а хто по той бік камери і хто кого взагалі знімає? І поки ми не визначилися, в чиїх вона руках, пам’ятайте, що ваша – не однобічний окуляр, і в той час, як ви зухвало берете на мушку, у вас, цілком можливо, вже поцілили. Про всяк скажіть тому, хто…там (світові?) – «ізюм»!

ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного в такому ракурсі має величезні перспективи «кар′єрного» зростання в ієрархії суспільних, наукових і навіть обивательських цінностей. Окрім надважливих завдань збереження, поширення й просвітництва, архів відкриває ще одну історію: історію подорожі об′єктива. Численні фото, аудіо, відео з наших фондів складають панораму життя у часопросторі, вихоплюючи далеке й близьке, підглядаючи за буденним і винятковим, вічним і минущим – усім тим, що засвідчує місце людини у світобудові, розмаїття проявів людського духу. Сьогодні ми пропонуємо враження, яких ви не зустрінете воднораз більш ніде. З вами говоритиме, на вас дивитиметься минуле в різному віці, покаже, як ви змінилися самі.

Дивіться, слухайте:




1. Карнавал на вулиці м. Києва під час Першої світової війни. 1914–1916 рр.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-8072
2. Підняття аеростата у розташуванні російських військ на позиції Попова гора під час Першої світової війни. Галичина, 1917 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-184886
3. Український режисер О. Довженко (праворуч) під час зйомок фільму «Сумка дипкур’єра». 1927 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-194864
4. М. Бажан (зліва) і О. Довженко. м. Валуйки Бєлгородської області (РРФСР), 1943 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-196007
5. Воїни однієї з частин 52-ї армії 2-го Українського фронту під час відпочинку. На скрипці грає санінструктор А. Магаданська. Україна, 1943–1944 рр.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-175046
6. Колишній фотокореспондент газети «За честь Родины» 1-го Українського фронту В. Юдін на одній з вулиць м. Відня. Австрія, осінь 1945 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-161862
7. Аерологи станції «Північний полюс-3» П. Пославський, І. Цигельницький готують кулю для радіозонда. Північний полюс, 1954 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-60888
8. Пальмова алея у Нікітському ботанічному саду. смт Нікіта Кримської обл., 1955 р.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 3-1041
9. Підготовка кіноапарата для демонстрації фільму на станції «Північний полюс-3». Північний полюс, 1955 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-55936
10. Оператор Української студії хронікально-документальних фільмів В. Орлянкін під час зйомки будівництва великопанельних будинків. Київ, квітень 1959 р. Автор зйомки А. Примаченко.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 0-121846
11. «Київські торти» – продукція Київської кондитерської фабрики ім. Карла Маркса. На передньому плані – один із авторів торта, майстер бісквітного цеху К. Петренко. 1 квітня 1960 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-72369
12. Великий Сфінкс у некрополі Гізи. Єгипет, 1965 р. Автор зйомки О. Курін.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-244687
13. Український фотокореспондент Б. Градов під час роботи на вул. Хрещатик у м. Києві. 1970-і рр.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-234634
14. Мультиплікатори-ляльководи творчого об’єднання художньої мультиплікації Київської студії науково-популярних фільмів Ж. Таран і Е. Лисицька готують до зйомки епізод фільму «Поросятко, яке любило грати в шашки». 15 лютого 1972 р. Автор зйомки А. Піддубний.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 1-120255
15. Кадр із кінофільму «У бій ідуть лише «старі». Праворуч – режисер картини, народний артист УРСР Л. Биков. 1973–1974 рр.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-184113
16. Зоовистава у Київському зоопарку. 12 серпня 1976 р. Автор зйомки Б. Львов.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-131235
17. Завідувач лабораторії розпізнавання і синтезу звукових образів Інституту кібернетики ім. В. М. Глушкова АН УРСР, кандидат технічних наук Т. Виницюк (ліворуч) та інженер С. Биднюк за наладкою системи мовного діалогу «Речь-1». Київ, 20 квітня 1983 р. Автори зйомки Ю. Мосенжик, А. Піддубний.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-207470
18. Б. Ступка, народний артист УРСР, актор Київського українського драматичного театру ім. І. Я. Франка перед виходом на сцену. Лютий 1987 р. Автор зйомки В. Самохоцький.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 0-201463
19. Карнавал казкових героїв, присвячений відкриттю І-го Всесоюзного фестивалю анімаційних фільмів «Крок». Київ, жовтень 1989 р.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 0-184169






Романс Надіра з опери «Шукачі перлин» Ж. Бізе, виконує соліст Великого театру СРСР С. Лемешев у супроводі оркестру, 1938 р. ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 13164, од. зб. Г-3853




«Тев′є Тевель», фрагмент радіокомпозиції Київського державного академічного театру ім. Івана Франка. Слова Шолом-Алейхема, автор п′єси – Г. Горін. ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 13164, од. зб. Г-3853, од.обл.38458 (1).