УКРАЇНСЬКИЙ МІКЕЛАНДЖЕЛЛО

13 (14) квітня виповнюється 135 років від дня народження Івана Петровича Кавалерідзе. Дату його столітнього ювілею було внесено до календаря знаменних дат ЮНЕСКО, а самого митця названо українським Мікеланджело. І це не видається перебільшенням чи художнім порівнянням. Скульптор, художник, кінорежисер, сценарист, театральний драматург, мемуарист. Природна обдарованість і постійний пошук досконалості, унікальна многогранність його таланту, внесок у вітчизняну й світову культуру, справді, нагадують титанів епохи Відродження. За 70 років активної творчої діяльності І. Кавалерідзе створив близько 20 пам’ятників: перший – у 23 роки (пам’ятник княгині Ользі 1911 р. і останній – у 90 (пам’ятник Григорію Сковороді), сотні станкових робіт, зняв 10 кінофільмів, поставив 10 театральних п’єс, написав книгу спогадів. І. Кавалерідзе був сміливим експериментатором, його творчі шукання випереджали час і не мали аналогів у вітчизняному мистецтві. Він творець українського скульптурного авангарду, автор перших в Україні пам’ятників Тарасу Шевченку – в Ромнах (1918 р.), Полтаві (1925 р.), Сумах (1926 р.) та Григорію Сковороді в Лохвиці (1926 р.). І. Кавалерідзе є одним з фундаторів вітчизняного історичного кіно та автором нового жанру – кіноопери. Кавалерідзе зрежисерував перші звукові музичні фільми «Наталка Полтавка» (1936 р.) та «Запорожець за Дунаєм» (1937 р). У своїх кінострічках, як і у скульптурі, митець демонстрував яскраві новаторські та експериментальні методи і прийоми.

Творчість І. Кавалерідзе зазнавала постійних ідеологічних переслідувань і заборон, а автор цькувань і звинувачень. Знищувалися пам’ятники й кінофільми, цензурувалися сценарії і спогади, заборонялися до постановки п’єси, але він зумів зберегти власний творчий почерк і самобутнє мистецьке світовідчуття. Життєві незгоди не змогли відібрати його покликання служити мистецтву, не змусили зрадити власним творчим задумам, темам і художнім образам, не здолали силу його духу. У своєму щоденнику на схилі літ митець занотував: «Найщасливіший день сьогодні. Чому? Бо він є і я ЖИВУ!».

У ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного зберігається сорок п’ять аудіовізуальних документів (30 фото-, 3 фоно- і 12 кінодокументів), присвячених митцю, які хронологічно охоплюють 1920–1988 рр.

Фотодокументи представлені переважно портретними знімками різних років. Серед портретів І. П. Кавалерідзе – постановочні студійні світлини у жанрі класичного фотопортрета, “ситуативні” (“іміджеві”, групові, “корпоративні”) фотопортрети, які зафіксували митця вдома в робочому кабінеті, у майстерні, під час кінозйомок та монтажу фільмів, разом із друзями та колегами, репортажні світлини з різних заходів. Зберігаються також фото з подій, присвячених вшануванню майстра (відкриття меморіальної дошки на стіні знімального павільйону Київської студії художніх фільмів імені О. П. Довженка, на будинку І. Кавалерідзе у м. Ромнах Сумської області та ін.), світлини окремих монументальних і скульптурних робіт митця.

Постать І. Кавалерідзе представлена як у подієво-хронікальній кінолітописній документалістиці, так і в кінопубліцистиці. За жанром та змістовим наповненням можна виділити три групи кінодокументів: 1) кіно-, телесюжети екранної кіноперіодики, присвячені І. Кавалерідзе; 2) документальні фільми-портрети митця; 3) документальні фільми різної культурно-мистецької проблематики, у яких частково висвітлюються окремі аспекти біографії та творчої діяльності І. Кавалерідзе.

У фонотеці ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного зберігаються три аудіозаписи І. П. Кавалерідзе для Республіканського та Всесоюзного радіо. Митець розмірковує над процесом створення пам’ятників в Україні, аналізує свої роботи, ділиться творчими планами.

Завдяки технічним характеристикам, синтезу різноманітних елементів аудіовізуальних документи зберігають унікальну візуальну й вербальну інформацію, допомагають реконструювати творчу біографію митця, стають ефективною формою комеморації І. П. Кавалерідзе, фіксуючи у культурній пам’яті його багатовимірний образ. Пропонуємо вашій увазі добірку світлин, присвячену митцеві. Із більш детальною інформацією про документний масив, присвячений І. П. Кавалерідзе, у зібранні ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного можна ознайомитися у статті «Іван Кавалерідзе: домінанти меморіального образу (за аудіовізуальними документами ЦДКФФА України ІМ. Г. С. Пшеничного)»

Copyright © 2021 Центральний державний кінофотофоноархів України імені Г.С. Пшеничного.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International