ЦДКФФА України імені Г. С. Пшеничного
TsDKFFA logo

Центральний державний кінофотофоноархів України
імені Г. С. Пшеничного

 Головна  |  Про архів  |  Контакти |  Вакансії  |  Анонси | Мапа сайту 

«БАЛЕТ, О ТАНЦЮ МИТЬ ПРЕКРАСНА!» (Огляд аудіовізуальних документів до Всесвітнього дня театру)

27 березня відзначається Всесвітній день театру. Одним із найдавніших жанрів, особливим видом музично-хореографічного театрального мистецтва є балет. У колекції ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного зберігається понад тисяча аудіовізуальних документів, присвячених балету. Із них – близько чотирьохсот – музичні аудіозаписи окремих сцен, актів, фрагментів, номерів із балетів та повні балетні твори, як безпосередньо трансляційні записи з театру, так і студійні записи. Значну кількість складають записи концертного виконання балетної музики. Фонодокументи зберігаються на магнітній плівці, грамплатівках, аудіокасетах, дисках. У фондах архіву представлено твори таких український та зарубіжних композиторів: А. Адана (“Жизель”), Б. Асаф’єва (“Бахчисарайський фонтан”, “Полум’я Парижа”), С. Баласаняна (“Лейлі та Меджнун”), О. Білаша (“Буратіно”), Д. Браславського (“На старому російському ярмарку”), В. Владімірова (“Щастя”), О. Глазунова (“Раймонда”, “Панночка-служниця”), В. Гомоляки (“Чорне золото”, “Сорочинський ярмарок”, “Либідь”, “Оксана”, “Кіт у чоботях”), Г.-Ф. Генделя (“Терпсіхора”), Р. Глієра (“Мідний вершник”, “Червоний мак”), Ш. Гуно (“Вальпургієва ніч”), К. Данькевича (“Лілея”), Л. Деліба (“Копелія”), Л. Дичко (“Катерина Білокур”), Р. Дріго (“Александріна” (“Мільйони Арлекіна”), К. Домінчена (“Снігуронька”, “Співає трембіта”), Г. Жуковського (“Ростислава”, “Дівчина і смерть”, “Голуба прелюдія”), Ю. Знатокова (“Княгиня Волконська”), О. Зноско-Боровського (“Акпамик”), В. Золотухіна (“Вогонь Еліди”), К. Караєва (“Сім красунь”), В. Кирейка (“Тіні забутих предків”, “Відьма”), А. Коломійця (“Улянка”, А. Кос-Анатольського (“Хустка Довбуша”, “Сойчине крило”), О. Костіна “Золоторогий олень”), Ц. Кюі (“Фрески”), А. Мелікова (“Легенда про кохання”), Л. Мінкуса (“Дон Кіхот”, “Баядерка”, “Пахіта”), І. Морозова (“Лікар Айболить”), К. Мяскова (“Казка про метелика”), В. Нахабіна (“Таврія”, “Весняна казка”, “Данко”), І. Польського (“Пролісок”), С. Прокоф’єва (“Попелюшка”, “Кам’яна квітка”, “Ромео і Джульєта”), М. Равеля (“Болеро”, “Дафніс і Хлоя”), Є. Русінова (“Дюймовочка”, “По синьому морю”), А. Свєшнікова (“Маруся Богуславка”), К. Сен-Санса (“Вмираючий лебідь”), Я. Сібеліуса (“Куолема”), М. Сільванського (“Диво-ліс”), Р. Сімовича (“Гуцулка”), М. Скорика (“Каменярі”), М. Скорульського (“Лісова пісня”), В. Соловйова-Сєдого (“Тарас Бульба”), Є. Станковича (“Прометей”, “Вікінги”, “Майська ніч”, “Ольга”), І. Стравинського (“Поцілунок феї”, “Петрушка”, “Жар-птиця”, “Історія солдата”), В. Фемеліді (“Карманьйола”), М. де Фальї (“Любов-чарівниця”, “Трикутний капелюх”), А. Хачатуряна (“Гаяне”, “Спартак”), С. Хуцінова (“Мрія”), П. Чайковського (“Лускунчик”, “Спляча красуня”, “Лебедине озеро”), К. Шимановського (“Харнасі”), Д. Шостаковича (“Світлий струмок”, “Золотий вік”), Р. Щедріна (“Кармен-сюїта”, “Горбоконик”), Б. Яровинського (“Поема про Марину”). Понад п’ятсот фотодокументів висвітлюють хореографічну, балетну “діяльність” найбільших оперних театрів України: Національного академічного театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка (м. Київ), Дніпропетровського академічного театру опери та балету, Донецького академічного державного театру опери та балету імені Анатолія Солов’яненка, Львівського національного академічного театру опери та балету імені Соломії Крушельницької, Одеського національного академічного театру опери та балету, Харківського національного академічного театру опери та балету імені М. В. Лисенка. Масив фотодокументів (часові межі 1930–2000 рр.) укладений за географічним та хронологічним принципом. Світлини супроводжуються довідковими даними, що включають інформацію про зафіксовану подію або особу чи осіб, місце, дату, автора зйомки, обліковий архівний номер. Серед фотодокументів можна виділити подієві фотографії (переважно сцени з вистав, репетиції, підготовка реквізиту), портретні світлини (офіційні та побутові портрети, фото в образах персонажів), видові фотографії (екстер’єр та інтер’єр театральних споруд, сценографія окремих вистав). У ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного зберігається понад сімдесят кінодокументів (хронологічні межі 1940–1990 рр.), присвячених балету. Серед них за жанром і змістовим наповненням можна виділити три групи: 1) сюжети з кіножурналів “Радянська Україна”, “Молодь України”, “Україна сьогодні”, “Піонерія”, “Жорна”, “Мистецтво України” та зі збірників кіно-, телесюжетів виробництва студії “Укркінохроніка” та Республіканської студії телебачення, в яких зафіксовано сцени та фрагменти з балетних спектаклів, творчі хореографічні конкурси, фрагменти прем’єрних вистав, репетиції та підготовку декорацій, інтерв’ю з творцями спектаклів: танцівниками, хореографами, режисерами, композиторами; 2) фільми-балети, фільми-концерти, що включають фрагменти балетних постановок, окремі хореографічні номери, балетні мініатюри, концертне виконання балетних партій або повністю відтворюють постановку того чи іншого балету. До таких, наприклад, належать: “Фільм-балет” (стрічка включає фрагменти з балетів: “Корсар”, “Тіні великого міста”, “Баядерка”, “Пісня про дружбу”) у виконанні артистів Харківського театру опери і балету імені М. В. Лисенка (1962 р., од. обл. 3248); фільм-балет М. Скорульського “Лісова пісня” у виконанні артистів Київського театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка (1971 р., од. обл. 6345); фільм-концерт “Хореографічні мініатюри” за участю артистів Київського театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка Т. О. Таякіної, Р. О. Хилько, В. П. Ковтуна (1975 р., од. обл. 6486); фільм-концерт “А. Хачатурян. Адажіо з балету “Маскарад” у виконанні солістів Одеського театру опери і балету Н. Стоян, М. Пєтухова (1986 р., од. обл. 10330); фільм-концерт “Ніна Стоян” (танцює солістка Одеського театру опери і балету Н. Стоян (1986 р., од. обл.10331); “Мені снилася музика…” (заслужена артистка УРСР Т. Боровик виконує фрагменти балетів (1987 р., од. обл. 10568) та ін.; 3) документальні фільми, що за своїм змістовим наповненням є творчими портретами, портретними кінонарисами про митців балетної сцени, “репортажами” про балетні постановки, наприклад: “Танцює В. Калиновська” (творчий портрет народної артистки СРСР, солістки Київського театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка В. Ф. Калиновської (1971 р., од. обл. 8141); “Щоб танець став музикою» (творчий портрет народної артистка УРСР, солістки Київського театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка А. Лагоди (1976 р., од. обл. 7064); “Чарівники танцю” (фільм про народних артистів СРСР, солістів Київського театру опери та балету України імені Т. Г. Шевченка Т. О. Таякіну, В. П. Ковтуна (1978 р., од. обл. 7771); “Одержимість” (фільм про постановку балету А. Хачатуряна “Спартак” (1977 р., од. обл. 76651). Аудіовізуальні документи з фондів ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного мають незаперечну цінність як джерело дослідження історії музично-театрального й виконавського мистецтва. Вони дозволяють ознайомитися з виконанням того чи іншого твору різними артистами у різний час і на різних сценах. Пропонуємо добірку світлин із фондів архіву, присвячених балетному мистецтву України.




1. Артисти балету Київського театру опери і балету в опері П. І. Чайковського “Пікова дама”. 1937 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-27555
2. Прослуховування музики до балету “Лілея” в Київському театрі опери і балету. Сидять (зліва направо): композитор, автор твору К. Данькевич, автор лібрето до балету В. Чаговець. Стоять (зліва направо): соліст балету А. Соболь, диригент театру Я. Розенштейн, солістки балету А. Васильєва, Г. Березова. 1940 р.”. Київ, 1936 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-27922
3. Репетиція сцени гадання з балету К. Данькевич “Лілея” у постановці Київського театру опери і балету. 1940 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-27914
4. Солістка балету Київського театру опери і балету В. Анастасова. Київ, до 1941 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-28038
5. Артисти Київського театру періоду нацистської окупації Васильєв, Сольська в балеті Л. Деліба “Копелія”. 1941–1943 рр.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 2-28432
6. Народний артист УРСР, балетмейстер Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка С. Сергєєв проводить урок з балеринами: народною артисткою УРСР А. Васильєвою та В. Шехман. 20 березня 1946 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-12646
7. Балерина Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка В. Квасникова готується до виходу на сцену. 1947 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-25343
8. Сцена з балету П. Чайковського “Лебедине озеро” в постановці Одеського театру опери і балету. Одилія – заслужена артистка УРСР І. Михайленко, принц – А. Данченко. Січень 1954 р.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 0-85868
9. Сцена з балету М. Скорульського “Лісова пісня” в постановці Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка. Мавка – заслужена артистка УРСР Є. Єршова, Лукаш – заслужений артист УРСР М. Апухтін. 28 травня 1958 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-97803
10. Репетиція сцени з ІІ акту балету П. Чайковського “Лебедине озеро” у виконанні артистів Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка перед поїздкою на гастролі до Скандинавії. Квітень 1964 р.
ЦДКФФА України ім. Г.С. Пшеничного, од. обл. 0-106703
11. Сцена з балету О. Глазунова “Раймонда” в постановці Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка. 1974 р. Київ, 1967 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-248692
12. Солісти Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка, народні артисти УРСР Т. Таякіна і В. Ковтун із сином Кирилом вдома. Київ, 7 лютого 1978 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-171003
13. Солісти Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка, народні артисти СРСР Т. Таякіна і В. Ковтун під час виступу. Травень 1980 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-175816
14. Артисти балету Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка після повернення з гастрольної поїздки до Латинської Америки. Зліва направо: 2-й – М. Прядченко, 5-а – Т. Боровик, 6-а – Т. Таякіна, 8-й – В. Ковтун. Вересень 1981 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-153815
15. Солістка Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка, народна артистка СРСР Т. Таякіна і балетмейстер-репетитор, народна артистка СРСР В. Калиновська під час репетиції. Лютий 1982 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-163412
16. Соліст Донецького театру опери і балету, заслужений артист УРСР В. Писарєв у ролі Краса в балеті А. Хачатуряна “Спартак”. 5 травня 1987 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-201879
17. Солісти Харківського театру опери і балету ім. М. В. Лисенка, народні артисти УРСР С. Коливанова та Т. Попеску виконують сцену з балету М. Скорульського “Лісова пісня” на урочистому вечорі, присвяченому тридцятиріччю творчої діяльності Т. Попеску. Лютий 1988 р. Київ, 19 червня 1992 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-193795
18. Сцена з балету А. Хачатуряна “Спартак” у виконанні артистів Львівського театру опери і балету ім. І. Франка. Січень 1988 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-193946
19. Сцена з балету А. Мелікова “Легенда про кохання” в постановці Київського театру опери і балету ім. Т. Г. Шевченка. В ролі Ширін – заслужена артистка України І. Задаянна. 25 грудня 1992 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-227823
20. Сцена з балету “Дві троянди” на музику М. Равеля “Болеро” у постановці Київського театру сучасної хореографії “Сузір’я Аніко”. Київ, 29 січня 1997 р.
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного, од. обл. 0-226198